Doorgaan naar hoofdcontent

Plots pijn in de rug... help!

 Help, ik heb rugpijn, wat nu?

Panikeer niet

De kans is groot dat het gewoon van zichzelf zal overgaan. Meestal gaat een acuut rugprobleem weg tussen de 2-6weken. Behalver bij veranderingen in de werking van je blaas of darmen, spierzwakte in de voet/been, plotselinge verandering in gewicht of dat je rugpijn er gekomen is door een val. Dan kan je best eens langsgaan bij de dokter. Bij twijfel ga direct bij je huisarts.

Iedereen heeft wel eens rugpijn...


Zoek een goede houding

Ga eens op zoek naar houdingen waarbij de pijn minder scherp is. Blijf eventjes in deze houdingen en ga dan lichtjes rond deze positie gaan bewegingen, langzaam aan een beetje verder.


Probeer zacht in te ademen

Diepe ademenhalingen kunnen ook helpen. Let er wel op dat je buikademhaling doet en niet teveel hoog/met de borstkast ademt.


Zoek je pijn

Ga nu op zoek naar het moment waarop de pijn opduikt. Keer dan een beetje terug en start vandaaruit lichte bewegingen en doe enkele diepe buikademhalingen. Kijk of je nu verder geraakt zonder pijn. In het begin kan dit wel wat onaangenaam aanvoelen. Je hebt drie types rugpijn: lage rugpijn, middenrugpijn en hoge rugpijn (nekpijn).

Probeer te achterhalen wáár het precies pijn doet


Vergeet niet te bewegen

Zoek naar vormen van bewegen die je geen pijn geeft, ga deze dan doen. Pendelbewegingen, fietsen, wandelen, gewrichten plooien en strekken,.., eender wat. Bewegingen die geen pijn uitlokken gaan pijndempend werken op je volledig lichaam.

Sommige sporten zijn beter dan andere, in dit artikel lees je wat de ideale sport bij rugpijn is.


Leef je leven

Probeer zoveel mogelijk je dagdagelijkse activiteiten verder te zetten. Je hoeft niet in je bed te kruipen. Uiteraard enkel als de pijn dit toelaat.


Wanneer naar de dokter of kinesist?

Als binnen de week je klachten niet verbeteren of zelfs verslechteren, ga dan zeker langs bij je dokter om je verder te helpen. Deze kan dan kijken voor eventueel kinesitherapie voor te schrijven of andere zaken.

Populaire posts van deze blog

Hoe stel je een template in voor je phpbb blog?

In deze blogpost leg ik je uit hoe je een nieuwe template kunt instellen voor je phpbb-installatie.  De uitleg is van toepassing op de meest recente versie, 3.3.x. Afbeeldingensets De eerste stap die gezet dient te worden is het instellen van afbeeldingen.  Je laadt de afbeeldingen in de imageset map en geeft de map een duidelijke naam.  Vervolgens ga je verder via het beheerderspaneel om op deze manier de stijlen tab te bewerken.  Via afbeeldingensets klik je op de stijl die je graag wilt aanpassen, druk vervolgens op wijzig.  Hoe stel je een goede template in voor je forum?   Eerst dien je alle afbeeldingen op te speuren die je wilt aanpassen. Hier kun je ook de afmetingen van de diverse afbeeldingen aanpassen. Template Een goed ingestelde template is essentieel voor iedere stijl. HTML zorgt voor codes van een stijl op je blog.  Als je iets wilt toevoegen aan je blog maak je gebruik van een link in de header zodat deze op deze juiste manier wordt weer gegeven.  De link is aan aanpa

Je merk is je visitekaartje, en omgekeerd

Een huisstijl is de manier waarop een bedrijf zich presenteert aan de buitenwereld. Door gebruik te maken van een logo en of beeldmerk, een kleurenschema en een zorgvuldig gekozen lettertype creëert u een stukje herkenbaarheid en vertrouwen. Deze kenmerken vind je terug in o.a. visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, brochures, uitnodigingen, relatiegeschenken etc. Logo Ontwerp is een specialisatie Als je op zoek bent naar een (nieuw) logo voor uw zaak, product of website dan zijn er verschillende firma's die je daarbij kunnen helpen.  De meeste ontwerpfirma's ontwerpen of herontwerpen je nieuwe logo en je betaalt hiervoor slechts een éénmalig, vast bedrag. Zij wij werken aan je logo totdat je echt  100% tevreden  bent met het resultaat. Een geslaagde huisstijl... Welke diensten leveren deze firma's? De meeste professionele grafisch ontwerp studio kunnen je voorzien van een eigen uniek bedrijfslogo, één of meerdere visitekaartjes, en een persoonlijk briefpapier inclusief o

De voordelen van een standing desk

We zitten allemaal veel te veel en bewegen veel te weinig. Dat is de belangrijkste conclusie van recente studies naar de gevolgen van een slecht leefpatroon op onze gezondheid. Teveel zitten begint al op ons werk en gaat verder tijdens onze vrije uren. Computeren, lezen, televisie kijken... We doen het vaak al zittend. Wat zijn de gevolgen van een zittend bestaan en wat kunnen we er zelf aan doen? Zitten is ongezond Te weinig bewegen is de grootste vijand van onze gezondheid. Er werd al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de resultaten wijzen allemaal in dezelfde richting. Te weinig bewegen is even ongezond als roken. Je moet nu niet onmiddellijk gaan trainen zoals een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Kun je meer aan en valt het in je smaak, dan kun je je inspanningen nog altijd opvoeren. Teveel zitten is niet gezond De nadelen van teveel zitten De resultaten van alle onderzoeken naar de gevolgen van een g