Doorgaan naar hoofdcontent

Wat zijn de verschillende types forumsoftware

 

Ik wil het vandaag ook even hebben over de verschillende forumsoftwarepakketten. Maar eerst gaan we in op het fenomeen forum. Vervolgens hebben we het over online forums.

Forum

In het Romeinse rijk had een forum de functie van een marktplein, waar werd gehandeld. Ook werden er bijeenkomsten gehouden om recht te spreken, werden er aankondigingen gedaan en werd er gediscussieerd. De senatoren kwamen er bijeen. De rol voor die bijeenkomsten werd steeds belangrijker.

Gerasa, Jerash, Ovale Forum, Romeinse
Het antieke forum van Jerash (Jordanië)

Online forum

Op online forums kan je vragen stellen en over onderwerpen discussiëren. Je kunt een discussie beginnen door een bericht aan te bieden. 

Afhankelijk van je toegangsrechten en/of de forumconfiguratie worden berichten al of niet direct geplaatst. 

Een typisch online forum

 

Een zogenoemde moderator kan een bericht weigeren of later verwijderen. 

Andere gebruikers kunnen reageren op je bericht en zo kan zich een zogenoemde thread vormen. Gebruikers kunnen vervolgens ook op de reacties op je bericht reageren. Zo kan zich een discussie ontwikkelen.

Forumsoftware

Voor online forums wordt doorgaans specifiek daarvoor ontwikkelde software gebruikt. 

Dat geldt natuurlijk niet voor een gigant als Facebook, die zijn eigen software ontwikkelt. Daar komt bij dat Facebook veel meer is dan een online forum. 

We noemen een aantal verschillen tussen forumsoftwarepakketten:

  • Zijn de discussies vlak of 'threaded'
    In het geval van een vlak forum wordt bij een discussie elk bericht onderaan toegevoegd. Er wordt geen relatie aangegeven tussen de diverse berichten. Je kunt wel een ander bericht citeren. Bij een threaded forum is er wel een lijn zichtbaar. Een manier is om antwoorden op een bepaald bericht daaronder te laten inspringen. Nieuwe antwoorden worden dus niet simpelweg onderaan een discussie gezet.
  • Kan je het thema zelf instellen?
    Bij veel forums kan een thema worden gekozen.  Een thema heeft betrekking op de achtergrond, de kleur en vorm van knoppen en andere cosmetische aspecten.
  • Hoe worden ongelezen berichten opgeslagen?
    De sessiemethode is dat alle berichten als ongelezen worden weergegeven, die zijn binnengekomen sinds de vorige keer dat de gebruiker het forum gebruikte. De 'full'-methode houdt in dat in een database wordt bijgehouden welke berichten ongelezen zijn. Dan bestaat ook de mogelijk tot markeren als ongelezen.
  • Overdraagbaarheid
    Kunnen gegevens worden geëxporteerd en daarna geïmporteerd in een nieuwe installaties van de software.
  • Talen
    Welke talen zijn er mogelijk en vindt er spellingcontrole plaats.
  • Toegang
    Op welke manier wordt toegang tot het forum verkregen. Wordt bijvoorbeeld OAuth of OpenID toegepast.

Stel jezelf deze vragen vooraleer je zelf een type forum kiest!

 

Populaire posts van deze blog

Belastingsproblemen met crypto.com

 In mijn omgeving zijn er een aantal mensen met een crypto.com account en bankkaart. De voorbije maanden werden ze gecontacteerd door ... de fiscus met vragen over hun account. Details Zelfs zonder de vragen van de fiscus, lijken er wel wat belastingproblemen te zijn met crypto.com : De fiscus kent je rekening wat mij problemen geeft is de Litouwse rekening die u kunt gebruiken voor SEPA-overschrijving. De naam van de eigenaar van deze IBAN rekening is niet Crypto.com maar wel de gebruiker volgens de gegevens in de app !  Deze Litouwse financiële instelling is hier in België geregistreerd (ik heb het gecontroleerd op de website van de FSMA). Het wordt digitale financiële instelling genoemd (of iets in die aard, ik herinner me de exacte termen niet). Maar wat me verbaast is dat ik me er niet van bewust ben dat ik me er heb aangemeld (maar enkel bij Crypto.com).  Transactive Systems UAB Jogailos street 9 01116 Vilnius   Ik zou graag willen weten of ik echt een Litouwse account heb. Als d

Technologische snufjes tegen tandenknarsen

Toen bruxisme voor het eerst werd behandeld, was de behandeling van eerste keuze een gebitsbeschermer. Het enige wat de gebitsbeschermer deed, was schade aan de aangrenzende tand- en mondstructuren voorkomen als de patiënt zijn tanden op elkaar klemde. Hiermee werd niet de eigenlijke aandoening behandeld, maar alleen de symptomen. De Middeleeuwen Met de vooruitgang in het onderzoek ontdekte men dat een patiënt getraind kon worden om zijn tanden niet langer op elkaar te klemmen. De eerste hulpmiddelen die hiervoor werden gebruikt waren slechts traditionele gebitsbeschermers met kleine aanpassingen. De aanpassingen die aan de traditionele gebitsbeschermer werden toegevoegd, zonden een negatieve prikkel naar de patiënt die niet te groot was, maar net genoeg om ervoor te zorgen dat de patiënt onbewust de negatieve gewoonte niet wilde voortzetten. Moderne behandelingsmogelijkheden Met de vooruitgang in de algemene technologie, zijn er ook grote stappen gezet in de medische en tandheelkundig